Fins els anys 80, l'educació de l'alumnat sord, tant pública com privada, es realitzava principalment en centres d'Educació Especial, llevat d'algunes institucions privades que, a més, duien a terme experiències d'"integració" en unes poques escoles ordinàries. a l'any 1981 el Centre Municipal Fonoaudiològic, l'escola especial per a l'alumnat sord de l'Ajuntament de Barcelona, va iniciar una transformació en el sentit de promoure l'escolarització del seu alumnat en escoles ordinàries amb suport logopèdic. A més, el Departament d'Ensenyament del moment va difondre una circular en matèria d'Educació Especial que primava la integració educativa de l'alumnat amb necessitats educatives especials en escoles ordinàries, i desaconsellava la seva escolarització en centres especials en tots aquells casos que no fos estrictament imprescindible.
![]() |
| http://www.credacperebarnils.com/ |
Com a conseqüència d'aquesta nova orientació de l'Educació Especial, i en particular en relació a l'alumnat sord, moltes escoles especials van tancar, i altres es van transformar en centres de recursos (CREDA). Aquest va ser el cas del Centre Municipal Fonoaudiològic, que a l'any 1989 va ser reconvertit en el CREDAC (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius de Catalunya) Pere Barnils com a resultat d'un conveni entre l'Ajuntament de Barcelona i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat. Més endavant, es van anar creant els diferents CREDA, alguns d'ells com a conseqüència de la reconversió de centres especials ja existents.
Posteriorment, l'any 1994, el "Decret 155/1994 de 28 de juny, pel qual es regulen els serveis educatius del Departament d'Ensenyament" disposava que l'atenció proporcionada pels CREDA no havia de ser exclusiva de l'alumnat sord sinó que havia d'abastar també els alumnes amb necessitats educatives derivades de greus dificultats de llenguatge.
Els serveis socioeducatius del Departament d'Educació, un dels quals són els CREDA, són equips multidisciplinaris formats per professionals que donen suport a la tasca docent del professorat per tal d'adequar-la a les diferents necessitats de l'alumnat. Actualment són els següents:
- EAP (Equip d'Assessorament i Orientació Psicopedagògica).
- CRP (Centre de Recursos Pedagògics).
- ELIC (Equips d’Assessorament en Llengua, Interculturalitat i Cohesió social).
- CdA (Camps d’Aprenentatge).
- CREDV (Centres de Recursos Educatius per a Deficients Visuals). Conveniat amb l'ONCE.
- CREDA (Centres de Recursos Educatius per a Deficients Auditius).
- SAAM (Serveis de suport a l’atenció a l'alumnat amb discapacitat motriu).
- SEETDIC (Serveis per a l'alumnat amb trastorns generalitzats del desenvolupament i la conducta).
En resum, els CREDA són serveis educatius específics, formats per logopedes, psicopedagogs i audioprotetistes, que actuen en relació a l'alumnat sord i amb greus dificultats de llenguatge en el sentit de donar suport a la tasca docent del professorat per tal de facilitar la seva adequació a les seves necessitats educatives específiques, a més de proporcionar atenció directa i orientació a aquest alumnat i a les seves famílies. Els CREDA desenvolupen les seves actuacions en estreta relació amb els professionals dels centres i els serveis educatius de la zona, especialment els EAP.

No hay comentarios:
Publicar un comentario